Podstawy pozycjonowania

Pozycjonowanie to najskuteczniejsza forma promocji naszej strony internetowej.

Podstawowe definicje

SEO (Search Engine Optimization)

Proces składający się z działań mających za zadanie poprawę pozycji konkretnej strony internetowej/witryny pod konkretną frazę lub zestaw fraz w wynikach naturalnych wyszukiwarki.

SEO to w pewnym uproszczeniu zarówno pozycjonowanie jak i optymalizacja

  • optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek
  • czynności które wykonujemy na naszej stronie po to żeby witryna znalazła się jak najwyżej w wynikach organicznych wyszukiwarek
  • ciągły proces, a nie jednorazowe działanie
  • koncentracja na ilości i jakości ruchu – czyli na tym jacy użytkownicy korzystają z naszej witryny. Im bardziej wartościowi  tym większa szansa na wzrost popularności witryny, a co za tym idzie jej wartości

Uwaga! SEO należy kojarzyć tylko z wynikami organicznymi wyszukiwarek.

Słowo lub fraza kluczowa (Keyword)

Wybrane słowa lub frazy, które po wpisaniu przez użytkownika do wyszukiwarek, spowodują że nasza strona będzie pojawiać się jak najwyżej w rezultatach wyszukiwania.

Wyniki organiczne zwane też naturalnymi (Organic Search)

Lista wyników wyświetlanych pod konkretną frazę dzięki algorytmowi wyszukiwarki (np w wyszukiwarce Google może być nawet kilkaset czynników, które wpływają na pozycję strony). Są to wyniki które najbardziej interesują osoby wyszukujące informacje w wyszukiwarkach.

Czy możemy sami skutecznie pozycjonować własną stronę w wynikach wyszukiwarek?

Każdy z nas może spróbować skutecznie pozycjonować własną stronę w wynikach organicznych (naturalnych ) wyszukiwarek

  • bez korzystania z pomocy osób które zajmują się tym profesjonalnie
  • bez korzystania z pomocy osób które zajmują się tym w sposób nieetyczny, co może doprowadzić do usunięcia naszej witryny z wyników wyszukiwania
  • bez ujawniania cennych dla nas danych dotyczących naszych stron www
  • tak żeby strona ukazywała się wysoko w wynikach organicznych wyszukiwarek
  • tak żeby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania naszej witryny pod konkretną frazę co przekłada się na duży ruch na naszej stronie

Pozycjonowanie nie wymaga dużych nakładów finansowych, ale systematycznej pracy

Jakie są rodzaje wyników wyszukiwania?

Rozróżniamy 3 rodzaje wyników związanych z naszym zapytaniem o słowo lub frazę kluczową

Wyniki płatne czyli reklamy płatne, linki sponsorowane 

System reklamy dostarczanych przez wyszukiwarki, w których za opłatą nasza strona wyświetlana jest w wynikach pod konkretną, wybraną frazę, z odpowiednio skomponowaną treścią przekazu reklamowego.

Obecnie najpopularniejszym systemem reklam płatnych na rynku jest np Google AdWords, który rozliczany jest w rozmaitych modelach

  • PPC (Pay per Click) – płacimy tylko i wyłącznie za kliknięcie użytkownika w reklamę ( link, banner), a nie za jego wyświetlenie
  • CPM (cost per milion)- płacimy za ilość wyświetleń reklamy np .za 100000 wyświetleń
  • CPA – (Cost per action) płacimy za pożądaną akcję użytkownika wykonaną na stronie – za konwersję – np. zakup naszego produktu
  • CPC (cost per click) – koszt za kliknięcie

Wyniki powiązane z dodatkowymi serwisami wyszukiwarek

Wyszukiwarka na podstawie własnego algorytmu umieszcza tam  naszą stronę którą próbujemy pozycjonować.

Wyniki naturalne organiczne

Wyniki które najbardziej interesują osoby wyszukujące treści i informacje w wyszukiwarkach.Wyniki na które będziemy mieli największy wpływ w wyniku działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem naszych stron internetowych.

Czy mamy kontrolę nad tym gdzie i w jakiej formie wyświetlane są informacje o naszej stronie w wynikach wyszukiwania? 

W linkach sponsorowanych łatwo jest znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, ponieważ pozycja strony zależy od kwoty, którą przeznaczymy na jej promocję. Większość wyświetlanych elementów ustala się podczas tworzenia kampanii reklamowej.

W przypadku wyników organicznych mamy wpływ na większość elementów wyświetlanych w rezultatach wyszukiwania (czyli to jak będzie prezentowana nasza strona), ale jeżeli chodzi o pozycje linku wszystkim steruje odpowiedni i nie możliwy do poznania w całości algorytm wyszukiwarek.

Pozycjonowanie i optymalizacja strony pozwalają wypromować naszą stronę wyżej w wynikach organicznych.

Jak wygląda struktura linku?

Linki wyświetlane w wynikach wyszukiwarek składają się z następujących elementów:

  • tytułu strony (title)
  • opisu strony (meta)
  • linku do strony czy też wpisu na stronie

Poszukiwana przez nas fraza wyświetla się jako pogrubione słowa kluczowe zarówno w wynikach płatnych, organicznych jak i linkach do strony.

SEM (Search Engine Marketing)

Jest to marketing w wyszukiwarkach czyli zespół czynności związanych z promocją naszej strony internetowej/ witryny w wynikach wyszukiwania, zarówno płatnych (PPC), jak i w wynikach organicznych (SEO). W ogólności SEO + PPC = SEM.

Reklama Kontekstowa

Reklama związana z SEM i reklamą PPC. Wyświetlana na stronach internetowych/ witrynach które przystąpiły do programu partnerskiego.

Za pomocą specjalnego mechanizmu na stronach partnerów wyświetlane są reklamy, powiązane treściowo z słowami kluczowymi i tematyką witryny. Dzięki temu łatwiej wzbudzić zainteresowanie reklamą osoby odwiedzające naszą witrynę.

Im więcej jest osób klika w naszą reklamę,  czyli im większy jest tzw współczynnik CTR czyli stosunek osób oglądających reklamę do klikających w reklamę tym lepiej dla nas ponieważ

  • reklama może być tańsza
  • wyżej wyświetlana w wynikach płatnych

Najpopularniejszy systemy reklam kontekstowych to

  • Google AdSense – ściśle powiązany z Google AdWords
  • AdKontekst Netsprint
  • ContentStream

Google AdWords

Serwis Google dla wydawców, reklamodawców którzy chcą umieścić swoją reklamę w sieci.

Wydawcy konstruują  swoją reklamę zawierającą słowa kluczowe/ frazy, dzięki czemu wyszukiwarka kwalifikuje daną reklamę do odpowiedniej tematyki strony internetowej. Właściciele takiej witryn zarejestrowani w Google AdSens zarabiają na takiej reklamie.

 

CTR (click through rate, CTR) – współczynnik klikalności  

Termin używany w reklamie internetowej oznaczający stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy.

  • mierzy się go w procentach
  • jeżeli reklama jest dobrze ukierunkowana, tym CTR osiąga lepsze wyniki
  • niskie CTR miewają klasyczne bannery reklamowe, które użytkownicy Internetu nauczyli się ignorować
  • wysokie CTR wyróżniają się nowoczesne formaty reklamowe systemy PPC

Współczynnik CTR jest ważnym elementem oceny odpowiedniego doboru słów kluczowych w programie reklamowym Google AdWords. Jeżeli jego wartość jest niższa niż 1%, oznacza to, że mamy do czynienia ze źle dobranymi słowami kluczowymi, co w konsekwencji prowadzi to wyświetlania reklamy użytkownikom niezainteresowanym produktem lub usługą. Poziom współczynnika CTR zróżnicowany jest w zależności od branży, jednak wartość jego powinna mieścić się w przedziale 1-10%.

SERP (Search Engine Result Page)

Strona z wynikami wyszukiwania pod konkretną frazę.

Użyteczność (Usability)

Jest to dbałość o poprawną, przyjazną dla użytkowników strukturę treści na stronie a także intuicyjność obsługi witryny (user-friendly).

Są to m.in elementy na naszej witrynie które pomagają użytkownikowi sprawnie się po niej poruszać i odnajdywać odpowiednie dla niego treści  np: odpowiednia struktura menu, kolory, rodzaj i wielkoś czcionki. Użyteczność ma wpływ na pozycjonowanie naszej strony.

Dostępność (Accessibility)

Jest to dbałość o poprawne wyświetlanie strony na różnych urządzeniach oraz platformach (np. na komórkach, smartfonach, laptopach, tabletach, komputerach stacjonarnych), a także ułatwienia dla użytkowników niepełnosprawnych np. głuchoniemych czy niewidomych. Dostępność również ma duży wpływ na SEO.

ciekawe artykuły:
Google „wycina” Wikipedię z wyników wyszukiwania?
RankBrain: Google wykorzystuje w swoim algorytmie sztuczną inteligencję

Komentowanie jest wyłączone.